Ako vlastne funguje tá populárna keto diéta?

V súčasnosti sa pri tematike diéty a chudnutie pomerne často stretávame s pojmom bielkovinová alebo keto dieta https://www.prodietix.sk/o-proteinovej-diete. Vo svojej podstate má za to, že pre efektívne spaľovanie tukov vo vašom tele je potrebné obmedziť príjem sacharidov a naopak prioritne siahnuť po strave bohatej na proteíny, prípadne zdravé živočíšne tuky.

Možno ste o tomto spôsobe stravovania počuli od celebrít alebo športovcov, ktorí túto díétu propagovali. Takisto je veľká šanca, že ste o nej čítali na internete. Vo všetkých prípadoch treba uznať, že je populárna, ale nielen to. Predovšetkým vychádza z vedecky overených faktov. Hoci je pravda, že ani táto nemusí byť vhodná pre každého, ale vo všeobecnosti má takýto význam:

mladá štíhla žena

Ak vravíme konkrétne o keto, resp. ketogénovej či ketogénnej diéte, jej cieľom je vyvolať vo vašom tele stav zvaný ako ketóza. Ide o proces, ktorý sa dá dosiahnuť už za 2-3 dni od začatia bielkovinovej diéty, v ktorej minimalizujeme príjem sacharidov na asi max. 50g/za deň. Práve tým, že naše telo nebudet disponovať množstvom sacharidov a cukrov, začne primárne čerpať energiu z alternatívnych zásob- z tukov. A tým ich efektívnejšie a rýchlejšie spaľuje.

Bielkovinová strava dokáže byť zaujímavá, no treba sa zmieriť s tým, že sacharidy sa vo veľkom množstve nachádzajú napr. v cestovinách, zemiakoch, chlebe, pekárenských výrobkoch,… čo v praxi vyzerá asi tak, že hoci si môžete dopriať chutné mäso,  zdravé ryby, vajcia, syry a zeleninu,… radikálnejšie budete musieť znížiť konzumáciu týchto bežných príloh. Inak v podstate význam ketózy stratí svoj efekt.

vajcia, šunka, toast

Bielkoviny sú naopak z hľadiska chudnutia dôležité v tom, že udržiavajú zdravý chod organizmu a metabolizmu, takisto sa starajú o to, aby nebolo poškodené svalstvo. Zrýchľujú metabolizmus a navyše vyvolávajú pocit sýtosti, tým pádom budeme jesť len toľko, koľko naše telo skutočne žiada a potrebuje.